(publikované 2020-03-19)
Prvá pomoc učiteľom TUKE pri skokovom prechode výučby z prezenčnej formy na on-line podobu
Katedra inžinierskej pedagogiky chce v tomto nie jednoduchom období pomôcť kolegom – učiteľom TUKE čo najefektívnejšie zvládnuť vzniknutú situáciu. Ponúkame preto do pozornosti myšlienky, ktoré nás zaujali (Rohlíková 2020). Mohli by byť nápomocné v situácii, vzniknutej v súvislosti so skokovým prechodom do stavu prerušenia prezenčnej výučby.
V prípade využitia on-line nástrojov na realizáciu vyučovania, ponúkame vziať do úvahy odporúčania pre učiteľov. Niektoré z nich sú napr.: zachovajte konzistentnosť do miery, ktorá je možná, vyhnite sa komplikovaniu situácie zložitými nástrojmi, nenahradzujte prednášky v miere 1:1 webinármi, nezahlcujte študentov materiálmi, prehodnoťte striktnosť svojich postupov, neseďte nonstop pri počítači a ďalšie.
Dobre si uvedomujeme, že situácia je na každej vysokej škole iná, tak, ako sa líšia aj podmienky a nastavenia v rôznych krajinách. Veríme, že ponúknuté myšlienky pomôžu učiteľom vysporiadať sa so vzniknutou situáciou čo najefektívnejšie. Náhly prechod z prezenčnej formy výučby na formu on-line aktuálne z dôvodu uzatvorenia škôl, predstavuje pre učiteľa veľké navýšenie práce.
Odporúčania sú v prehľadnej infografike (Rohlíková 2020).
Viac informácií je na: https://info.zcu.cz/clanek.jsp?id=2845
Literatúra:
ROHLÍKOVÁ, L., PRUNER, T., TOPINKA, J., CHEJLAVA, V., VEJVODOVÁ, J. a P. MENTLÍK, 2020. On-line výuka
v čase epidemie [online]. Plzeň: Západočeská univerzita [cit. 2020-03-18].
Dostupné z: https://info.zcu.cz/image?obrazek=11298&type=orig